Епизод 15: Иновацията трябва да бъде на база на наблюдения

“Един от важните уроци, които получих, е че понякога иновацията трябва да бъде на база на наблюдения, а не на осъзнати желания. Всеки казва – слушайте потребителите, правете изследвания на потребителски нужди и желания, но това трябва винаги да се взима под критична гледна точка и в правилния контекст”, сподели Атанас Райков, вицепрезидент “Глобален маркетинг и бизнес развитие” в Rakuten Viber, в новия епизод на видео подкаста “ТЕХните истории”. 

Своето пътешествие в света на технологиите той започва от телеком сектора, а по-късно стои в основата на създаването на офиса на Rakuten Viber в България. Днес вече отговаря на развитието на компанията на глобално ниво. През целия си кариерен път приема присърце развитието на стартъп екосистемата у нас.

Вътрешен предприемач

“В един момент се запалих по това, как мога да бъде полезен в моята роля на продуктов мениджър, отговарящ за мобилната стратегия на един от най-иновативните и гъвкави телекоми по това време. Осъзнах, че мога да бъда вътрешен предприемач, да виждам с какви ресурси разполага една компания, и как можем с почти никакво допълнително усилие или разход, на фона на телеком бюджетите, да помогнем на много компании в някакъв ключов етап от техния растеж. Имаше натурална синергия, от която всички страни печелеха, но това трябваше да се навърже от някой”, разказа той. Според него във всички корпорации има хора, на които трябва да им се даде свобода и поле за изява.

Стартъпи

За десет години стартъп екосистемата е претърпяла сериозно развитие и по отношение на компаниите, които участват в нея, и по отношение на броя на инвеститорите, и наличния капитал. “В момента съм много щастлив да видя компании, които искат да бъдат глобални лидери, могат да бъдат и го постигат”, коментира той. “Има много здравословна култура в този кръг от хора и това е заразително. Не само защото някой е успял, а защото се създава много голямо подобрение в живота на хората, възпитава се следващото поколение, създават се много повече възможности за тях. Според мен това е дефиницията дали едно общество е успешно или не – дали следващите поколения ще имат по-добри възможности от нас.”

Суперприложение

В момента целта на “Вайбър”, върху която компанията работи активно, е да се реализира визията за суперприложение. Това на практика означава потребителите да нямат нужда от множество отделни приложения на телефона си, а приложението да бъде като един МОЛ, в който се извършват плащания, бизнес услуги – достъп до бизнес и комуникация с бизнеса, поръчки, резервации, маркетингови услуги и т.н.

Компанията работи активно и в посока превръщане в хъб на услуги, които имат големи езикови модели.

И още – как е изглеждал телеком пазарът в началото и сега, защо е важно да се развива екосистемата от предприемачи, какво още предстои за “Вайбър” и лично за Атанас Райков – гледайте и слушайте в новия епизод на подкаста “ТЕХните истории”.

Последни статии

  • Всички
  • Технологии

Довиждане и благодаря за PWA

Какво представляват прогресивните уеб приложения и защо европейските потребители трябваше да се сбогуват с тях  Аpple обяви наскоро, че планира да спре прогресивните уеб приложения (progressive web apps –...

Още