Какво представляват прогресивните уеб приложения и защо европейските потребители трябваше да се сбогуват с тях
Аpple обяви наскоро, че планира да спре прогресивните уеб приложения (progressive web apps – PWA) за iOS устройства на потребители на територията на Европейския съюз. Промяната беше забелязана в бетата на iOS 17.4 и от компанията потвърдиха официално, че с окончателната версия на операционната система ЕС потребителите ще загубят поддръжката на приложенията.
Спирането на PWA за европейските клиенти на Apple цели да спази Законодателния акт за цифровите пазари (Digital Markets Act – DMA) на ЕС, който изисква компанията да отвори платформата си за трети страни. С този ход тя ще си спести разработването на изцяло нова архитектура на интеграция. Европейските клиенти все още ще могат да отварят уеб приложения на началния екран, но в прозореца на браузъра си, а не като самостоятелно приложение и без специфични функции като Push известията.
До момента Apple поддържаше PWA в iOS чрез WebKit, двигател на браузъра, разработен от компанията, който се използва предимно в нейния браузър Safari. Съгласно DMA от Apple ще се изисква да разреши уеб приложения за начален екран, изградени върху алтернативни уеб браузъри – без необходимост от Safari или WebKit. Apple твърди, че това може да доведе до достъп на злонамерени уеб приложения до устройствата на потребителите, така че компанията е избрала да премахне изцяло поддръжката на PWA.
Какво е PWA и какво ще загубят ЕС потребителите
Зад акронима PWA стои Progressive Web App (прогресивно уеб приложение). Това представляват уеб приложения, които съчетават най-добрите характеристики на уеб сайтовете и приложенията. PWA се стремят да предоставят добро клиентско преживяване за всички потребители, независимо от браузъра или устройството, като в същото време осигуряват по-богати функционалности на по-модерните браузъри.
Прогресивните приложения могат да функционират и без интернет връзка, като предлагат възможност за кеширане на съдържание и данни. Това позволява на потребителите да използват приложението, когато са извън мрежата. Освен това PWA поддържат push уведомления, чрез които приложението изпраща информация и актуализации до потребителите дори когато те не са активни в app-a.
Може би най-голямото предимство на този тип приложения обаче е потребителското изживяване, което е близо до това при използването на мобилни приложения. Те могат да се добавят на началния екран на устройството и да бъдат стартирани оттам, без да се налага инсталиране чрез магазина за приложения. В същото време PWA се актуализират автоматично, без необходимост от ръчни обновления, за разлика от традиционните мобилни приложения.
За да стане по-ясно какво представляват прогресивните теб приложения, ще вземем за пример онлайн книжарница, която ще наречем не особено креативно „Книжен магазин“. И въпреки баналното заглавие, ще искаме “Книжен магазин” да предлага на нашите клиенти по-добро преживяване от останалите, както и да работи като приложение.
Когато влязат на уебсайта, потребителите ще виждат книгите от каталога на магазина, ще могат да ги добавят в количката и да правят покупки, както обикновено. PWA обаче добавя и нещо като специален „помощник“, който запазва някои части от уебсайта директно на устройството на клиента. Така че, ако изгуби връзка с интернет, все още може да вижда предварително заредени страници или книги. Ако е извън обхвата на Wi-Fi или няма мрежова връзка, PWA ще продължи да позволява на потребителите да разглеждат и купуват книги. Това е като да имаш достъп до част от информацията дори без интернет.
Ако даден потребител посещава „Книжен магазин“ често, може да го добави към началния екран на своето устройство. Така че, вместо да отваря браузър и да го търси всеки път, просто може да го стартира като натисне икона като на приложение.
Много от големите компании използват PWA, така че не е изненада, че в списъка присъстват Facebook, Spotify, Uber, Forbes, Trivago и почти всички други, за които се сещате и чиито услуги ползвате. С влизането в сила на DMA обаче как ще изглеждат те за европейските потребители?
Защо DMA е пречка
Законодателният акт за цифровия пазар е единен набор от правила, които се прилагат в целия ЕС. В него е обособена специална категория участници – “пазачи” (gatekeepers), която включва големи онлайн платформи и адресира именно проблемите с тях. Под “големи онлайн платформи” ЕС разбира “компании със силни икономически позиции, които влияят значително на вътрешния пазар и са активни в множество страни от ЕС”. Те също така “имат силна посредническа позиция, което означава, че свързват голяма потребителска база с голям брой фирми и имат утвърдена и трайна позиция на пазара”.
“Пазачите” контролират важни екосистеми в цифровата икономика, но бидейки частни или публични компании, създават и работят по писани от самите тях правила. Това пък понякога води до несправедливи условия за останалите участници на пазара и до по-малък избор за потребителите. DMA е разработен, за да се гарантира безопасността на потребителите онлайн, да установи управление със защита на основните права на първо място и поддържа справедлива и отворена среда на онлайн платформите.
Част от мерките, които влизат в Законодателния акт за цифровия пазар, е да се позволи на трети лица да взаимодействат с услугите на “пазача” в определени ситуации. Те трябва също да дадат на бизнес потребители достъп до данните, които генерират при използването на платформата. “Пазачите” трябва още да предоставят на компаниите, рекламиращи на тяхната платформа, инструментите и информацията, необходими за извършване на собствена независима проверка на своите реклами, хоствани от гейткийпъра. Не на последно място “пазачите” е необходимо да позволят на бизнес потребителите да популяризират своята оферта и да сключват договори с клиентите си извън платформата на гейткипъра.
Apple очевидно покрива посочените условия и е принудена да се съобрази със законовия акт за своите европейски потребители до март 2024. Конкретно премахването на прогресивните уеб приложения влиза в частта с отварянето на платформата за трети лица, което обаче изправя компанията пред трудно решение.
Защо Аpple не иска да отвори платформата си за трети страни
Според Аpple привеждането в съответствие с DMA ще изисква “изцяло нова архитектура на интеграция”. Компанията казва, че “не е практично да се вгражда интеграция с PWA, инсталирани през други браузъри” само за потребителите от региона.
„iOS традиционно предоставя поддръжка за уеб приложения на началния екран, като надгражда директно върху WebKit и неговата архитектура за сигурност. – поясняват от Apple. – Тази интеграция означава, че уеб приложенията на началния екран се управляват така, че да се приведат в съответствие с модела за сигурност и поверителност за приложения на iOS.“
Това означава, че за PWA, инсталирани чрез браузър като Safari, iOS осигурява изолирано съхранение. Когато уеб приложение се опитва да получи достъп до възможности, засягащи поверителността, като достъп до камерата например, се показва съобщение за разрешение. Очевидно това в момента не е налично за PWA, инсталирани чрез браузъри, различни от Safari, които трябва да можете да качите, когато страничното зареждане (sideloading) е активирано. Компанията няма и намерение на този етап да прави промени в архитектурата на интеграция, което означава, че европейските потребители казват “довиждане” на стартиралите през 2015 прогресивни уеб приложения.